Από το 1952, η Black Friday(Μαύρη Παρασκευή) σηματοδοτεί την έναρξη της περιόδου των Χριστουγέννων στις Ηνωμένες Πολιτείες, Η αστυνομία στην πόλη της Φιλαδέλφειας χρησιμοποίησε τον όρο για να περιγράψει το χάος που ακολούθησε την ημέρα μετά την ημέρα των ευχαριστιών, όταν ορδές πολιτών και τουριστών πλημμύρισαν την πόλη πριν από έναν ετήσιο μεγάλο ποδοσφαιρικό αγώνα πριν την ημέρα των Ευχαριστιών, συνεπώς τα καταστήματα και όλες οι επιχειρήσεις επωφελούνταν προωθώντας τις μεγάλες τους προσφορές. Η πρώτη καταγεγραμμένη χρήση του όρου δεν εφαρμόστηκε στις αγορές διακοπών αλλά στη χρηματοπιστωτική κρίση: συγκεκριμένα, η «συντριβή» της χρυσής αγοράς των ΗΠΑ στις 24 Σεπτεμβρίου 1869.
Στην Ελλάδα όπως και στις περισσότερες χώρες μία εβδομάδα πριν την «Μαύρη Παρασκευή» φτάνουν 10άδες emails/SMS, ενοχλητικά pop ups παράθυρα από διαφημιστικά του διαδικτύου, τηλεοπτικά μηνύματα κατακλύζουν τους καταναλωτές και η αγορά κινείται σε ρυθμούς μεγάλων εκπτώσεων.
Η έρευνα που δημοσιεύτηκε στο black-friday.global αναφέρει, πως 2 στους 5 καταναλωτές στην Ελλάδα δηλώνουν συμμετοχή στις εκπτώσεις του Black Friday. Ανάμεσα σε αυτούς, η συντριπτική πλειονότητα των αγοραστών θα επωφεληθεί από τις προσφορές τόσο στα καταστήματα όσο και στο διαδίκτυο (64,5%), το 20,7% θα αναζητήσει ευκαιρίες μόνο σε φυσικά καταστήματα, ενώ μόλις το 14,8% θα επιλέξει μόνο ηλεκτρονικά καταστήματα για τις αγορές τους. Οι πωλήσεις την ημέρα του «Black Friday» αυξάνονται κατά 2600% σε σχέση με μία απλή Παρασκευή ενώ ο παγκόσμιος μέσος όρος είναι 624%. Επίσης τα προϊόντα που ενδιαφέρουν τους Έλληνες ως επί το πλείστον είναι ρούχα και ηλεκτρονικά είδη και παπούτσια.
Ο μοναδικός λόγος να αγοράσει κάποιος προϊόντα τεχνολογίας η ρούχα από τα μεγάλα καταστήματα, είναι κάποια πολύ μεγάλη προσφορά διότι και σε περιόδους μη «Black Friday» με την κατάλληλη έρευνα αγοράς ο καταναλωτής μπορεί να πετύχει αρκετά ικανοποιητικές προσφορές. Η περίοδος αυτή των εκπτώσεων είναι λοιπόν μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία για τα καταστήματα να πουλήσουν περισσότερα προϊόντα και να προσελκύσουν κόσμο στα καταστήματα τους. Πως χειρίζονται όμως αυτή την ευκαιρία;
Η ψυχολογία του Marketing είναι ένας παράγοντας που υπολογίζουν οι μεγάλες εταιρίες και θέλουν να επηρεάσουν την ψυχοσύνθεση του καταναλωτή. Προσπαθούν να καταφέρουν να ενθαρρύνουν τους χρήστες να πραγματοποιήσουν μία αγορά την μέρα αυτή γιατί αν χάσουν την ευκαιρία θα πληρώσουν πολύ ακριβότερα τις υπόλοιπες ημέρες! Το πετυχημένο marketing, μια σύνθετη στρατηγική διαδικασία μπορεί να αποσπάσει την προσοχή του καταναλωτικού κοινού, να ενισχύσει τη διάδραση και να επηρεάσει θετικά την ψυχολογία του ώστε να αγοράσει οτιδήποτε, ασχέτως αν τελικά είναι αυτό που εξαρχής ήθελε.
Στην Ελληνική αγορά εκείνη την ημέρα ο καταναλωτής μπορεί να βρει και αρκετά προϊόντα που πραγματικά αξίζουν να τα προμηθευτεί. Πολλά online και φυσικά καταστήματα μεγάλα ή μικρά προσφέρουν προϊόντα σε αρκετά χαμηλές τιμές πάντα όμως σε με την ανάλογη έκπτωση από τους προμηθευτές τους διότι είναι αδύνατο να απορροφηθεί μια μεγάλη εκτύπωση μόνο τον επιχειρηματία. Βέβαια, στην Ελλάδα επειδή η Παρασκευή δεν είναι μάλλον αρκετή για να πουληθεί το απόθεμα των καταστημάτων, το Black Friday έχει μετατραπεί σε Black Week (Μαύρη Εβδομάδα).
Στην ίδια έρευνα που αναφέραμε παραπάνω οι Έλληνες την «Μαύρη Παρασκευή» ξοδεύουν κατά μέσο όρο 206€ και το ποσοστό έκπτωσης που λαμβάνουν είναι 53% των αρχικών τιμών. Το ποσοστό αυτό είναι η αρχική και η τελική τιμή που δίνει η επιχείρηση για εκείνη την ημέρα και δεν υπολογίζεται η τιμή πριν την «Μαύρη Παρασκευή» κατά την διάρκεια του έτους, συμπερασματικά η μέτρηση αυτή δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.
Οι καταναλωτές δεν θα πρέπει να παρασύρονται τόσο από τα παραπλανητικά καμία φορά διαφημιστικά, συστήνεται να διενεργούν έρευνες αγοράς για τα προϊόντα που τους ενδιαφέρουν κατά την περίοδο που θα προηγηθεί, ώστε να διαμορφώσουν οι ίδιοι πραγματική εικόνα του μεγέθους των εκπτώσεων και προσφορών που θα εφαρμοστούν κατά την Μαύρη Παρασκευή.